Sieć telekomunikacyjna dotarła już praktycznie wszędzie. Nie ma chyba miejsca, gdzie nie byłoby albo nie planowano by postawienia nadajnika sieci. Niekiedy, pomimo rozwiniętego systemu, występują pewne problemy z odbiorem zasięgu sieci telekomunikacyjnej albo internetu. Wtedy telefon gubi zasięg, a użytkownicy nie mogą wykonywać połączeń telefonicznych.
Przyczyny braku zasięgu – problemy z siecią
Przyczyna braku zasięgu sieci telekomunikacyjnej w telefonie może być prozaiczna. Dzieje się tak wtedy, gdy nasz telefon po prostu znajduje się po za zasięgiem nadajnika. Taka sytuacja może wydarzyć się, gdy np.: zmieniamy lokalizację bardzo szybko, a telefon nie zdąży jeszcze złapać sieci albo nadajnik znajduje się zbyt daleko. Miejsc, w których nie postawiono jeszcze nadajników, jak wcześniej wspomniano, jest naprawdę bardzo mało, jednak zdarzają się po prostu miejsca przejściowe pomiędzy antenami, które powodują chwilową utratę zasięgu.
Inna sytuacja następuje, gdy podróżujemy za granicę kraju. Na granicy telefon gubi zasięg aby za chwilę móc połączyć się ze swoją siecią. Kiedy opuszczamy kraj nasz telefon korzysta z nadajników obcego państwa. Sieć rodzima korzysta z anten sieci zagranicznych, toteż tłumaczy wyższy koszt połączeń krajowych, kiedy jesteśmy za granicą.
Sygnał z nadajników może ulegać także zakłóceniu i to one powodować mogą brak zasięgu. Zakłócenia, które utrudniają wyszukiwanie sieci przez telefon to np.: stosowane wzmacniacze sygnałów sieci, duże instalacje przemysłowe albo sieci energetyczne.
Problemy z siecią mogą mieć inne źródło niż tylko zanikający sygnał. Telefon gubi zasięg gdy jest uszkodzony, albo gdy model telefonu jest przestarzały i niedostosowany do nowoczesnych technologii. Również ilość anten wbudowanych w aparat telefoniczny ma znaczenie. Najnowocześniejsze modele smartfonów mają wbudowane cztery anteny, co sprawia, że taką samą moc sygnału odbierają lepiej niż inne.
Jak możemy rozwiązać ten problem?
Istnieją proste sposoby aby spróbować rozwiązać problem z zasięgiem. Czasami kłopoty z siecią są na tyle poważne i dotyczą już samego odbiornika sygnału, że nie jesteśmy w stanie sobie sami pomóc. Wtedy najlepiej skontaktować się z biurem obsługi klienta naszej sieci. Konsultant może sprawdzić co dzieje się z antenom w naszej lokalizacji. Jednak zanim to zrobimy, to spróbujmy kilku znanych trików związanych z naszym telefonem.
Zacznijmy od zresetowania telefonu. Być może problem tkwi w tym, że system się zawiesił. Aby zresetować telefon należy go wyłączyć i włączyć ponownie. Po włączeniu czekamy do kilku minut i sprawdzamy połączenie z siecią. Innym sposobem jest po prostu upewnienie się, że przesyłanie danych komórkowych w telefonie zostało włączone. Upewniamy się poprzez sprawdzenie na pasku narzędzi czy taka opcja jest włączona. Dodatkowo mogliśmy zapomnieć wyłączyć tryb samolotowy. To również może być przyczyną braku zasięgu w telefonie. Ostatecznie można telefon wyłączyć na kilka minut i dopiero potem uruchomić ponownie. Czasami system potrzebuje więcej czasu. Jeśli te wszystkie próby zawiodą skontaktujmy się z operatorem sieci np.: udając się do punktu bądź dzwoniąc na infolinię z innego numeru. Zazwyczaj problemy z zasięgiem mijają samoczynnie, potrzeba tylko trochę cierpliwości.