Czy można coś dostać zupełnie za darmo? Oczywiście, na przykład ulotkę. Czy jednak ucieszymy się z takiego prezentu, czy raczej wyrzucimy ją do najbliższego kosza? Na to pytanie z pewnością każdy z nas umie sobie odpowiedzieć z jednego prostego powodu – wszystkim nam dostał się taki okazjonalny prezent podarowany wprost do ręki. Czy zawsze lądował w koszu?
Dlaczego ulotka to jeden z najpopularniejszych chwytów reklamowych?
„Chwyć ulotkę” zdaje się do Ciebie mówić uśmiechnięta mina osoby rozdającej ten reklamowy świstek. Czasem naprawdę nie ma się jak wyminąć i ulotkę chwytamy w biegu. Rzucimy na nią okiem i po chwili wyrzucamy lub zatrzymujemy. Dlaczego to tak popularny sposób na reklamę? Otóż ulotki są po prostu tanie, a umiejętnie zrobione najwidoczniej również przynoszą efekty. Ich rolą nie jest tylko trafić na konkretnego klienta, który akurat potrzebuje drugiej pary zimowych butów, tylko przekonać osobę, która otrzymała ulotkę, że powinna iść i obejrzeć te buty, a najlepiej także kupić, bo na pewno jej się przydadzą. Jednak nie wszystkie ulotki wywołują taki odzew. Jak zrobić ulotkę, aby w konsekwencji przyciągnąć tego klienta do naszego sklepu? Jest kilka zasadniczych reguł, których warto przestrzegać.
Co za dużo to niezdrowo
Jak zrobić ulotkę, żeby nie zanudzić adresata? Informacje na niej zawarte powinny być krótkie i treściwe. Im więcej, tym większa szansa, że i tak nie zostaną przeczytane. Najlepiej zdecydować się na jeden produkt lub jedną daną usługę. Wszelkie wymienianki raczej nie na wiele się zdadzą, bo po pierwsze przeczytanie ich zajmuje za dużo czasu, a osoba przecież dostała ją w biegu, po drugie, bo tak naprawdę te informacje nie są jej do niczego potrzebne. Hasło powinno być krótkie, chwytliwe i przynoszące realne korzyści. Informacje w stylu z tym kuponem 10% rabatu na zimowe kozaki muszkieterki zdecydowanie mają większą rację bytu, ponieważ otrzymujemy nie tylko ulotkę, ale również kupon rabatowy. Nie warto również przesadzać z ilością kolorów i rodzajów czcionek. Zbyt pstrokato sprawia, że przeczytamy tylko jedną informację, która najbardziej rzuca nam się w oczy. Jak zrobić ulotkę, aby jeszcze bardziej przyspieszyć reakcję? Niech posiada termin ważności, np. tylko do niedzieli te kozaki tak tanio, to jest szansa, że obdarowany zajrzy do sklepu.
Efekt wizualny i grupa docelowa
Dobrej jakości papier to również wizytówka naszej firmy. Jeśli darujemy ulotkę na kiepskiej jakości papierze i z literówkami, to sami wystawiamy sobie świadectwo. Duże znaczenie ma również umieszczone zdjęcie. Ludzie lubią obejrzeć produkt, który mają okazję taniej nabyć, więc choć taka ulotka jest nieco droższa, to wydaje się bardziej skuteczna. Zabawna grafika i ładne zdjęcia zdecydowanie powinny znaleźć się na ulotce, bo to gwarancja, że przyciągną uwagę.
Inną ważną sprawą jest grupa docelowa. Zupełnie co innego przemawia do kobiet, mężczyzn, ludzi młodych i starszych. Warto więc wziąć to pod uwagę, gdy robimy ulotkę dla określonej grupy docelowej.