rankscore.pl

Biznes IT Marketing

zaangażowanie odbiorców za pomocą marketingu interaktywnego
Marketing

6 sposobów na zaangażowanie odbiorców za pomocą marketingu interaktywnego

Zależy Ci na tym by oferowany przez Twoją firmę produkt bądź usługa wzbudził zainteresowanie potencjalnych Klientów i tym samym skutecznie skłonił ich do szczegółowego zapoznania się z ofertą marki oraz podjęcia decyzji konsumenckiej? Jednym z godnych uwagi rozwiązań, które cieszą się coraz większą popularnością wśród osób pragnących wypromować swój biznes jest właśnie marketing interaktywny. Co kryje się za tą nazwą i jak zaangażować odbiorców za pomocą marketingu interaktywnego? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule.

Marketing interaktywny – definicja 

Zanim przejdziemy do tytułowych sposobów na zaangażowanie odbiorców za pomocą marketingu interaktywnego zatrzymajmy się na chwilę przy jego definicji. Mianem takiego rodzaju działań marketingowych określa się sposób na docieranie do potencjalnych Klientów zainteresowanych naszą ofertą za pomocą różnego typu narzędzi interaktywnych (m.in. reklam w mediach społecznościowych oraz optymalizacji stron www, która pozwala na wysunięcie się na prowadzenie w wynikach wyszukiwarek wśród licznej konkurencji). Ta zorientowana na Klienta strategia, obejmuje reagowanie na decyzje podejmowane przez osoby zainteresowane daną ofertą i dążenie do spełnienia oczekiwań oraz wymagań, które mają istotny wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji. 

Korzyści płynące z wykorzystania marketingu interaktywnego 

Dlaczego warto zdecydować się na to właśnie rozwiązanie? Efekty oraz korzyści płynące z włączenia właśnie takiej praktyki do podejmowanych działań marketingowych mówią same za siebie – interakcja z Klientem zawsze wychodzi na plus. 

Wśród korzyści możemy wymienić m.in.: 

• znacznie większe zainteresowanie Klientów wpływające na wyższą sprzedaż;   

• zwiększoną satysfakcję Klientów, którzy mają szansę zapoznać się z ofertą produktów/usług najbardziej dopasowanych do ich indywidulanych potrzeb; 

• niższe koszty związane z działaniami marketingowymi – spełniając oczekiwania Klienta sprawiamy, że jest on zadowolony, co przyczynia się do faktu, że pozostaje on wierny naszej marce i poleca ją znajomym; 

6 sposobów na zaangażowanie odbiorców za pomocą marketingu interaktywnego 

1.  Interaktywne filmiki (np. Facebook Live lub Instagram Live)

Jedną z wielu dostępnych możliwości jeżeli chodzi o marketing interaktywny są tzw. live’y, a więc transmisje prowadzone na żywo w mediach społecznościowych. Nie ma co się oszukiwać – decydując się na zakup konkretnego produktu bądź usługi Klienci zawsze starają się zdobyć jak największą liczbę informacji zanim podejmą ostateczną decyzję, a przecież nikt tak nie przedstawi im szczegółowej oferty i dostępnych możliwości, jak właśnie jedna z osób odpowiedzialnych za konkretne produkty.

Dobrym przykładem są np. naturalne kosmetyki – podczas wspomnianej transmisji live, możesz na początku poinformować odbiorców jakie zagadnienie zostanie poruszone tym razem (np. produkty do cery wrażliwej) i w trakcie filmu odpowiadać na bieżąco na pytania zadawane przez nich w komentarzach. W ten sposób nie tylko staniesz się w ich oczach prawdziwym ekspertem ale również zainteresujesz dostępną ofertą. 

2. Quizy 

Kolejnym bardzo pożytecznym narzędziem są quizy, które stanowią niewątpliwą korzyść dla obu stron – odbiorcy zyskają informację jaki produkt lub usługa najlepiej będzie pasował do ich indywidualnych wymagań, a Ty na podstawie udzielonych przez nich odpowiedzi będziesz w stanie określić swoją główną grupę odbiorców i z łatwością dopasujesz swoją ofertą do ich oczekiwań. 

Decydując się na to rozwiązanie zwróć uwagę na szatę graficzną, która powinna być dopasowana do charakteru Twojej firmy – jeżeli np. zajmujesz się sprzedażą produktów do wyposażenia wnętrz i chcesz pomóc swoim Klientom wybrać aranżację, która najbardziej wpisuje się w ich gusta wybierz kolorowe motywy graficzne, jeśli natomiast quiz dotyczy np. doboru odpowiedniego zabiegu kosmetologii postaw na barwy kojarzące się z profesjonalizmem oraz elegancją.

Pamiętaj aby każdy quiz czy jakiekolwiek inne narzędzie, powinno być opatrzone logiem firmy. Logo jest istotnym elementem wizerunkowym każdej firmy. Dzięki niemu każda osoba przeglądająca quiz będzie od razu kojarzyć go z Twoją firmą. Samo logo powinno być skonstruowane według dobrych praktyk. Jeśli nie wiesz jak stworzyć logo lub chciałbyś je odświeżyć, uzyskaj pomoc od projektantów logo, którzy doradzą Ci najlepsze rozwiązanie. 

3. Kalkulatory 

Choć zwykle kojarzą się one tylko i wyłącznie z bankowością (np. obliczaniem wysokości raty kredytu), to potencjał jaki drzemie w kalkulatorach dostrzegły również inne firmy m.in. te oferujące cateringi dietetyczne lub sprzęt sportowy. Za pomocą tego typu narzędzia, nabywcy Twoich produktów mogą chociażby obliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, prowadzić „dziennik” aktywności fizycznej, czy też na bieżąco kontrolować stan swojej cery i odnotowywać wszelkie zmiany. 

 4. Newslettery

Jednym z najprostszych sposobów na wzbudzenie zainteresowania odbiorców (oraz ich zaangażowanie) są właśnie newslettery, a więc krótkie, wysyłane wiadomości mailowe, które mają na celu poinformowanie wszystkich zainteresowanych osób o dostępnych atrakcyjnych ofertach, nowych produktach oraz zbliżających się współpracach. Rozwiązanie to z chęcią wykorzystywane jest nie tylko przez mniejsze i większe marki odzieżowe, ale również m.in. sklepy zoologiczne, firmy meblowe oraz restauracje oferujące dostawę do domu. 

5. Konkursy 

Działaniem przynoszącym obustronne korzyści są również konkursy, które zawsze cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród odbiorców i tym samym wzbudzają zainteresowanie ofertą danej marki. Ta najstarsza forma marketingu interaktywnego jest niezwykle popularna, ponieważ stwarza nieograniczone możliwości jeżeli chodzi o zasady – może być to bowiem konkurs fotograficzny, konkurs na najciekawszy slogan, czy też zabawa polegająca na wymyśleniu nazwy dla nowej linii produktów. Im bardziej atrakcyjna będzie nagroda, tym więcej osób będzie próbowało swoich sił i co całkiem prawdopodobne poświęci dłuższą chwilę na zapoznanie się z Twoim asortymentem.

Uwaga! Decydując się na zorganizowanie konkursu w sieci (np. na Facebooku), warto zwrócić uwagę na zasady, regulamin, sposób wyłonienia zwycięzcy oraz inne kwestie, które wyszczególnione są w artykule „Jak utworzyć zgodny z prawem konkurs na Facebooku?„.  

6. Ankiety

Chcesz by Twoja marka budziła pozytywne skojarzenia wśród odbiorców? Pozwól im wyrazić swoją opinię! W zależności od niezbędnych Ci akurat informacji możesz poprosić ich o podjęcie decyzji pomiędzy 3 przedstawionymi wersjami logo, wybranie jednego produktu (z kilku pokazanych na grafice), który najlepiej spełnia ich oczekiwania, czy też pomoc w wyborze palety barw dla nowej kolekcji ubrań. 

Dlaczego to niepozorne działanie jest aż tak istotne? Ponieważ w ten sposób nie tylko poznasz preferencje swojego grona odbiorców i zbudujesz z nimi więź, ale również pozwolisz im zadecydować o szczegółach, które mają ogromny wpływ na podejmowane przez nich działania. Pamiętaj, że to właśnie od nich zależy sukces Twojej marki.