Podcast to forma przekazu informacji, która bardzo dynamicznie się rozwija. Atutem jest komfort odbiorcy w przyjmowaniu tak przedstawionych treści, co z pewnością przekłada się na wzrost popularności. Dlaczego z punktu widzenia twórców i marek warto nagrywać podcasty? Sprawdźmy.
Podcasty – poznaj ich specyfikę
Zanim przedstawimy atuty podcastów i podpowiemy, dlaczego z punktu widzenia marek warto je tworzyć, przybliżymy nieco samą specyfikę tej formy komunikacji. Choć nie jest nowością, a z podcastami można spotkać się od dawien dawna w audycjach radiowych, to jednak w obecnej formie dopiero w ostatnich latach zaczęła zyskiwać sporą popularność.
Podcasty są audycjami publikowanymi w internecie, zazwyczaj w postaci cykli odcinków. Przybierają różną formę – od wystąpień jednej osoby, przez dyskusje kilku osób, aż po wywiady. Dotykają też bardzo różnych tematów: biznesu, edukacji, psychologii, sfery artystycznej, kryminalistyki, nauki, polityki czy życia codziennego. Stanowią zarówno formę rozrywki, jak i są narzędziem do przekazywania wartościowych, merytorycznych treści czy kreowania strategii marketingowej marki.
Na ich korzyść przemawia także to, że tworzenie jest mniej praco- i czasochłonne aniżeli produkcja wideo, a sam odbiór przekazu jest przystępniejszy. Słuchać podcastów można niemal zawsze i wszędzie – w domu, w trakcie podróży, treningu, gotowania, prasowania, spacerów, odpoczynku w ogrodzie czy nawet pracy. Nie angażują zmysłu wzroku ani rąk – wystarczy odpalić na głośniku lub w słuchawkach i oddać się temu, co aktualnie się robi. Czasem wprawdzie podcasty mają formę wideo – wówczas możemy zobaczyć prowadzącego (i jego ewentualnych rozmówców) czy prezentowane przez niego obrazy. Takie produkcje udostępniane są najczęściej na YouTube.
Dlaczego warto nagrywać podcasty?
Tworzenie podcastów zyskuje sporą popularność. Wzrasta zarówno liczba twórców, jak i słuchaczy. Co ciekawe, Polska jest w pierwszej dziesiątce krajów o największej popularności podcastów! Dlaczego jeszcze warto nagrywać podcasty?
- Podcasty są dobre dla każdego. Swoje treści przekazywać mogą nie tylko firmy czy influencerzy z markami osobistymi. Tworzyć może każdy, kto ma coś do przekazania. A to, czy zyska uznanie odbiorców, zależy przede wszystkim od rodzaju przekazu, jakości i promocji.
- Sporą zaletą jest też to, że podcasty kojarzone są jako inteligentna, rzetelna i wysokiej jakości forma dziennikarsko-publicystyczna. Decydując się na taką formę komunikacji i przekazując cenną, merytoryczną wiedzę, rzucamy na markę światło profesjonalistów i ekspertów branży.
- Podcasty stanowią również nienachalną i przystępną dla odbiorców formę reklamy. Nawet, jeśli są w tutaj przemycane informacje handlowe marki, to dzieje się to w sposób delikatny, nie rażący odbiorców.
- Nie zapominamy też o jakże ważnej zalecie produkcji internetowych audycji – budowaniu oddanych grup słuchaczy. Jeśli podcast „porwie” odbiorców, to najczęściej stają się oni stałymi słuchaczami – zaangażowanymi i wyczekującymi kolejnych odcinków, a co więcej, mogą też zostać wiernymi klientami brandu!