Wielu ludzi sukcesu twierdzi, że lepiej mieć nawet najprostszy plan działania, niż nie mieć go wcale. Strategia marketingowa to pewnego rodzaju przewodnik komunikacji marki z Odbiorcami. Można jednak wyróżnić różne typy strategii marketingowych i o tym jest ten artykuł. Sprawdź więc, który typ będzie odpowiedni dla Ciebie i Twojego biznesu!
Typy strategii marketingowych
Strategie marketingowe można podzielić na bardzo wiele typów: niektórzy rozpatrują różne sposoby działania w kontekście marka – rynek, drudzy skupiają się na relacjach z Klientami, a jeszcze inni na tworzeniu najwyższej jakości treści, czyli tzw. content marketingu. W zależności od etapu rozwoju biznesu i ogólnej sytuacji przedsiębiorstwa można wyróżnić strategię:
- Ekspansywną (agresywną) – czyli silna i zdecydowana ekspansja rynkowa, wykorzystywanie mocnych stron przedsiębiorstwa i szans płynących z otoczenia.
- Konkurencyjną – otoczenie daje liczne szanse, które przedsiębiorstwo może wykorzystać, jednak przeważają słabe strony nad mocnymi.
- Defensywną (obronną) – najlepiej zastosować ten typ strategii w przypadku, kiedy w przedsiębiorstwie przeważają słabe strony nad mocnymi oraz otoczenie stwarza liczne zagrożenia.
- Konserwatywną – postępowanie przeciwne do działania w strategii agresywnej; przedsiębiorstwa ma przewagę mocnych stron nad słabymi, jednak z zewnątrz pojawiają się zagrożenia.
Jaki typ strategii dla Twojego przedsiębiorstwa?
Jaki plan postępowania powinieneś więc przyjąć u siebie? Chcąc poznać odpowiedź na to pytanie, najlepiej rozpocząć sporządzanie dokumentu od analizy wyjściowej dotychczasowych działań Twojej marki, rynku i konkurencji. W ten sposób wyznaczysz konkretne cele marketingowe, a stąd już tylko krok dzieli Cię od wyboru odpowiedniej strategii. Oczywiste jest, że chcąc ukierunkować działania na budowanie relacji z Klientem, nie zajmiesz się tak po prostu rozbudową oferty. Raczej powinieneś skupić uwagę na czynnościach, które pozytywnie wpłyną na relację marka-Klient np. poprzez wykorzystanie e-mail marketingu czy prowadzenie regularnej i angażującej komunikacji w social media.
Jak wybrać odpowiednie kanały komunikacji?
Marketing internetowy oferuje wiele możliwości…i jeszcze więcej dróg dotarcia do potencjalnego Klienta. Prawdą jest – zwłaszcza na początku, w fazie początkowej przedsiębiorstwa – że podejmując się wielu różnych działań, nie starczy Ci czasu na samodzielne przygotowanie planu i treści, a tym bardziej trudno będzie zadbać o ich jakość. Dlatego powyższe elementy, czyli analiza oraz cele marketingowe, jak i wartości i docelowy wizerunek marki będą decydujące. Dobór kanałów powinien zależeć od tego, jakiego typu relację, wizerunek chcesz zbudować oraz kim są Twoi Klienci. Sporo podyktuje także branża oraz wizja przedsiębiorstwa – jeśli prowadzisz biznes lokalny, to być może lepiej skoncentrować siły na dopracowaniu wizytówki Google lub współuczestniczyć w lokalnym wydarzeniu?
Pamiętaj – odpowiedni plan to połowa sukcesu! Jeśli zależy Ci na dopracowanej strategii marketingowej, dopasowanej do Twojego przedsiębiorstwa skontaktuj się z zaufaną agencją marketingową, która dzięki doświadczeniu podpowie, jak działać, aby osiągnąć zamierzone cele.