Z roku na rok coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie do swojej firmy systemu CRM. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi różnych producentów. Oprogramowania różnią się od siebie funkcjami, sposobem porządkowania danych oraz wykorzystywana technologia. W zależności od producenta, a także ilości funkcji różnią się od siebie również ceną. Czy tak naprawdę podczas wyboru CRM najważniejsza jest cena ? Przyjrzyjmy się poszczególnym czynnikom, które powinniśmy brać pod uwagę podczas wyboru oprogramowania do naszej firmy.
Jak przygotować się do zakupu?
Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnego systemu CRM, warto zastanowić się nad naszymi potrzebami. Często przedsiębiorcy decydują się na zakup oprogramowania z polecenia znajomych specjalizujących się w zupełnie innej branży. Kierowanie się własnymi potrzebami pomoże nam uniknąć zakupu systemu CRM z dużą ilością funkcji, których nie będziemy wykorzystywać.
Dlatego przed zakupem sporządź listę funkcji, które usprawnią działanie Twojej firmy i wpłyną na polepszenie relacji z klientem i dopiero na tej podstawie wybierz odpowiedni produkt. Warto jednak pamiętać, że istnieją kluczowe elementy, które są uniwersalne dla wymagań każdego przedsiębiorstwa niezależnie od branży, w jakiej działamy. Należą do nich: szybki eksport oraz import bazy danych, możliwość tworzenia kompletnego profilu klienta, sortowanie i segmentacja bazy danych, dostęp do systemu z poziomu urządzenia mobilnego. Przykładowo ESTI CRM – system crm dla biur nieruchomości oferuje dedykowaną aplikację dedykowana dla systemów Android i IOS
Czynniki wpływające na cenę systemu
Duży wpływ na cenę oprogramowania CRM ma zakres funkcjonalności, jakie oferuje nam dane narzędzie. W większości przypadków im więcej funkcji tym wyższa cena produktu. Oprócz funkcjonalności na cenę oprogramowania CRM wpływają również inne czynniki. Na samym początku należy uwzględnić wybór rodzaju licencji, na której udostępniane jest oprogramowanie.
Kolejnym aspektem jest możliwość integracji z systemami zewnętrznymi służącymi m.in. do wysyłania maili, SMS-ów, czy wystawiania faktur. Projektowanie lub dostosowywanie oprogramowania do indywidualnych potrzeb klienta również wpływa na cenę zakupu CRM. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku dedykowanego rozwiązania, które będzie specjalnie dostosowane do naszej firmy, zapłacimy dużo więcej w porównaniu do standardowego oprogramowania sprzedawanego wielu firmom. Podczas projektowania dedykowanego rozwiązania musimy również liczyć się z dodatkowymi kosztami konsultacji oraz ewentualnym przekazaniem praw własności do stworzonej aplikacji.
CRM – dodatkowe koszty
Podczas zakupu musimy również, zapoznać się z dodatkowymi kosztami. Często bazowa cena systemu nie zawiera kosztów: serwera, opłat w przypadku naprawy awarii, a także możliwości rozbudowy aplikacji w przyszłości.
Czy warto oszczędzać na zakupie systemu CRM? System CRM jest rozbudowaną strategią biznesową, w której najważniejszą rolę odgrywa klient. To właśnie konsument i jego zadowolenie z usług i produktów naszej firmy wpływa na podejmowane przez niego późniejsze decyzje, dlatego nie powinniśmy oszczędzać podczas wyboru systemu i wybrać rozwiązanie dopasowane najlepiej do naszych potrzeb.