Domena to jeden z najważniejszych elementów każdej strony internetowej. Składa się z nazwy głównej oraz rozszerzenia, czyli odgórnie ustalonej końcówki. Domena jest ciągiem identyfikacyjnym określającym autonomię strony w sieci, a tym samym utożsamia adres internetowy z daną witryną. Jej wybór powinien być dobrze przemyślany – zarówno pod względem nazwy oraz rozszerzenia, jak i kilku innych aspektów.
Nazwa domeny internetowej
Nazwa domeny nie powinna być wybierana przypadkowo. Najlepiej, żeby nawiązywała w jakiś sposób do rodzaju prowadzonej działalności. Trafnie dobrana nazwa korzystnie wpływa na pozycjonowanie, a tym samym ułatwia potencjalnym odbiorcom znalezienie strony w sieci. Domena internetowa powinna być również łatwa do zapamiętania, dzięki czemu jej wyszukiwanie stanie się dużo prostsze. Nie bez znaczenia pozostaje długość nazwy, którą warto zredukować do minimum. Krótkie i proste adresy stron internetowych da się bez problemu wypowiedzieć słownie, dlatego lepiej zrezygnować ze skomplikowanych zwrotów. Należy przy tym uważać, aby nadmiernie nie upraszczać domeny – może to spowodować utratę bezpośredniego skojarzenia z produktem, usługą lub branżą, a tym samym osłabić rozpoznawalność marki. Dobrym rozwiązaniem może być też wykorzystanie w treści nazwy domeny odpowiednich słów kluczowych, które dają jasny sygnał robotom Google i korzystnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Rozszerzenie domeny
Wybór odpowiedniego rozszerzenia może zapewnić witrynie przewagę na konkurencją, zwłaszcza pod względem budowania renomy i rozpoznawalności marki. Rodzaj końcówki wpływa również na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, o czym wiele osób zapomina na etapie rezerwowania adresu. Rozszerzenie powinno być dobrane w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, a także obszaru grupy docelowej. Dla krajowych firm i sklepów internetowych najlepszym rozwiązaniem będzie domena z końcówką .pl, która wzbudza naturalne zaufanie u potencjalnych klientów. Przedsiębiorstwa o zasięgu międzynarodowym powinny natomiast sięgnąć po rozszerzenie .eu lub .com, które są znane na całym świecie. W przypadku prowadzenia działalności jedynie w konkretnym regionie lub mieście, warto zdecydować się na tzw. domeny krajowe drugiego poziomu – np. waw.pl, poznan.pl czy torun.pl. Tanie domeny internetowe znaleźć można pod adresem.
Historia i wiek domeny
Po wyborze nazwy domeny oraz jej rozszerzenia, przed zakupem należy sprawdzić jej historię. W ten sposób można zweryfikować, jaka wcześniej zawartość była prezentowana pod danym adresem oraz ustalić jej zgodność z nazwą. Ma to znaczenie ze względu na zachowanie ciągłości tematycznej, a także możliwość wyeliminowania ryzyka natrafienia na domenę wykorzystywaną w nieodpowiednich celach. Przed podjęciem decyzji o zakupie, warto zwrócić uwagę również na wiek. Domeny mogą być porzucane z różnych powodów, np. ze względu na otrzymanie kary za spamowe treści i linki przychodzące. Wiek pozwala na określenie, kiedy po raz pierwszy odbyła się rejestracja domeny. Najlepiej w tym celu skorzystać z darmowych narzędzi Google, które po podaniu nazwy strony od razu podają kluczowe informacje.
Domena nowa czy używana?
Domenę można nabyć zarówno całkiem nową, jak i używaną. Pierwsze rozwiązanie oznacza, że wybrany adres nie był nigdy wcześniej używany i jest całkowicie nieznany przez Google. Własna domena zapewnia czysty start, dzięki czemu autorytet strony budować można od podstaw oraz bez żadnych obaw o jej złą historię. W sprzedaży znaleźć można również używane wolne domeny. Ich zaletą jest możliwość uzyskania zgodnej tematycznie historii z nowo powstałą stroną, a także dostępu do naturalnych odnośników z przeszłości. Warto jednak pamiętać, że używana wolna domena powinna zostać sprawdzona pod kątem wszystkich linków przychodzących. Niektóre z tych odnośników mogą być potencjalnie szkodliwe dla witryny, a tym samym powodować problemy z pozycjonowaniem.