rankscore.pl

Biznes IT Marketing

Technologia

Dwie karty graficzne jako sposób na poprawienie wydajności.

Obecny rozwój grafiki w grach komputerowych oraz większa ilość monitorów powoduje, że należy posiadać coraz mocniejsze karty graficzne. Jednakże są takie tytuły, że nawet najlepsze jednostki, które dostępne są na rynku, nie dają rady przy najlepszych ustawieniach.

Korzyści i wady z posiadania dwóch kart graficznych

Zastosowanie odpowiedniej technologi i sterowników powoduje, że dwie karty graficzne szybciej renderują obraz 3D. Przekłada się to na wyższą wyświetlaną ilość klatek na sekundę. Taki zabieg pozwala także, na generowanie obrazu z większą ilością szczegółów obiektów, a ponadto wyświetlanie wysokiej jakości cieni, animacji ruchu trawy, czy sierści u zwierząt. Zwiększenie ilości kart graficznych pozwala na renderowanie obrazu w dużo wyższej rozdzielczości np. 4K oraz korzystanie z kilku monitorów. Wszystko to jest możliwe bez spadku wydajności, który byłby zauważalny przy korzystaniu tylko z jednej karty graficznej.

Wadą korzystania z dwóch kart graficznych jest stosunkowo duży wzrost ceny komputera. Cena niektórych modeli kart graficznych może przekraczać nawet 5 tysięcy, jednakże są to urządzenia specjalnie modyfikowane i sprzedawane jako akcesoria gamingowe. Większość kart graficznych z górnej półki będzie kosztowała w okolicach 2 tys. zł. Ponadto nie wszystkie gry komputerowe i silniki graficzne obsługują dwie karty graficzne, dlatego też w takich tytułach użytkownik nie zauważy zwiększenia wydajności. Słyszy się, że czasami posiadanie dwóch kart graficznych powoduje wręcz odwrotny skutek i gracze obserwują spadek wydajności. Kolejnym problemem jest posiadanie odpowiednio zaawansowanej płyty głównej, która pozwoli na obsłużenie więcej niż jedną kartę graficzną oraz zasilacza o większej mocy. Należy również pamiętać, że zastosowanie drugiej karty graficznej nie spowoduje wzrostu wydajności o 100%, a uplasuje się bliżej 50%.

Sposoby łączenia kart graficznych

Zasadniczą technologią łączenia kart graficznych to rozwiązanie SLI od nVidia oraz Crossfire od firmy AMD. Pierwsza pojawiła się metoda SLI, która pozwalała na łączenie grafiki ze złączami PCI Express nawet do czterech jednostek. Technologia Crossfire działa na innej zasadzie, ale pozwala na osiągnięcie analogicznych wyników. Ponadto łączone karty nie muszą być tego samego modelu, a jedynie kompatybilne z tą technologią.

W obu technologiach występuje jedna karta główna (master) oraz karta pomocnicza (slave). Obraz do wyświetlenia jest dzielony na początku na pół, jednakże w zależności od złożoności generowanej grafiki linia podziału jest przesuwana tak, aby urządzenia były obciążane jednakowo. Każda część jest renderowana przez osobną kartę. Tak wygenerowany sygnał wideo jest przesyłany za pośrednictwem karty głównej do procesora.

Podsumowując, dwie karty graficzne pozwalają na cieszenie się z gier w maksymalnych ustawieniach grafiki, która jest bardzo przyjemna dla oka. Jednakże większa wydajność, to dużo wyższe koszty związane ze specjalną płytą główną oraz poborem prądu. Powoduje to też konieczność zastosowania bardziej wydajnych sposobów chłodzenia całego układu.